Økonomi......

Kom med dine egne erfaringer, har du spørgsmål eller kommentarer til det at etablere en sammenbragt familie, kan du gøre det her. Du kan registere dig som bruger, eller gøre det anonymt.

Redaktør: Sia Holm

bonusmor

svar til gæst

Indlægaf bonusmor » ons 27. sep, 2006, 16:20

Ja penge spiller en stor rolle, når der er mangel på dem.
Hvis vores økonomi ikke kan strække sig til tre børn. Det betyder, at jeg ikke kan få et barn til, fordi min mand har et barn med en anden.
Det er mange penge der skal til for at dække børnepasning mm.

Min mand og drengens mor var ikke gift. Biomor er i dag gift og har barn med en anden.

De penge vi betaler til biomor hver måned, er jo ikke noget jeg ligger søvnløs over, men jeg syntes bare at det bliver en dyr fornøjelse for nogen og en indtægt for andre, fordi der er et delebarn.

Jeg ville også bare høre hvordan andre herind gør.

Hilsen Bonusmor

Bare mig

Underholdsbidrag

Indlægaf Bare mig » ons 27. sep, 2006, 20:01

Underholdsbidrag udbetales til bopælsforældreren, uanset om forældremyndigheden er delt eller ej. -Og uanset om forældrene har været gift eller ej.

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 27. sep, 2006, 20:36

Mener du at underholdsbidrag er det samme som hustrubidrag eller det samme som børnefamilieydelsen eller det samme som børnebidrag? For nu er jeg meget forvirret!!

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 27. sep, 2006, 20:48

Ja penge spiller en stor rolle, når der er mangel på dem.
Hvis vores økonomi ikke kan strække sig til tre børn. Det betyder, at jeg ikke kan få et barn til, fordi min mand har et barn med en anden.
Det er mange penge der skal til for at dække børnepasning mm.

Undskyld, men jeg kan ikke ha' ondt af dig!
Du vidste vel, at han havde et barn med en anden - også inden I fik jeres fælles barn?
Jeg har ondt af hans søn..... Det er indirekte ham, der bliver gjort skyldig, fordi du synes det er synd for dig, at du ikke kan få et barn til - fordi pengene ikke rækker!!!! Så er det måske dumt at sætte et barn mere i verden, hvis penge er så vigtige....?
Ja, jeg spør bare.....

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 27. sep, 2006, 22:02

Min mands søn på 6 år er her hveranden weekend, men bor hos biomor. Vi har selv et barn sammen og ønsker senere en til.
Nu har far og biomor talt om, at drengen skal komme mere hos os, da han gerne vil være mere sammen med sin far.
Det er mig fuldt forståeligt.
Vi betaler biomor underholdsbidrag hver måned. Hun får derudover alle børnepenge, selvom de har fælles forældremyndighed.
Jeg tror vi betaler mindstesatsen for underholdsbidrag (1020 kr.)pr. måned.
Men hvis drengen skal være her flere dage om måneden, samt 4 ugers ferie om året, skal vi så ikke have et lille beløb af biomors børnepenge nu da de jo har fælles forældremyndighed???
Eller eventuelt betale mindre om måneden i underholdsbidrag til biomor????
Det er ca. 30 kr. om dagen til biomor. Kan vi trække en dag fra pr. gang han er her?
Eksempelvis en uges ferie = 210 kr. mindre i underholdsbidrag den ugen.
Når drengen er her, så kan jeg da godt mærke at vi handler mere ind.
Vi køber en gang i mellem også lidt tøj, så han har noget hos os. Han har sit eget værelse, hvor han snart skal have en større seng osv.

Jeg har ladt mig fortælle at underholdsbidrag til biomor automatisk stiger med barnets alder (inflation mm.) Men hvis han skal komme mere hos os med tiden???
Jeg er bange for om vi får råd til at kunne få et barn til.
Pludselig føler jeg at jeg så vil betale til tre børn, hvis vi får et til. Men hvor at den ene alligevel ikke bor her!
Jeg har ikke forstand på dette økonomiske område. Måske er der nogle der har et svar?

Hilsen bonusmor.

Jeg tror jeg gætter rigtigt hvis du antyder at børnebidraget som din mand betaler til sønnikes forsørgelse er det samme som du kalder underholdningsbidrag, hvilket er noget ganske andet...

En måde at klare det på er at de 1020 som din mand betaler (hvilket svarer til 740,- efter skattefordel) bortfalder, og at forældrene sammen betaler de 1639 kr til fritidshjemmet, hvilket bliver 820,- kr til hver, at i har sønnen halvdelen af tiden deles om tøj og sko og medicin og fritidsinteresser inclusiv hvad der skal bruges af tøj der. Til gengæld kan i dele børnechecken på 3000 kr i kvartalet, så regnestykket ser sådan ud;

børnecheck pr md pr familie; 500 kr

Udgifter
Fritidshjem 820 kr
tøj og sko m.v. ca 300 kr
mad i 15 dage pr md ca ??
Fritidsinteresser (fodbold?, badminton? ell lign?) ca 150 kr pr md
evt tilbehør til sporten ?

Jeg synes også det er en rimelig fordeling! Bare host op! Eller find dig en barnløs mand!

Gæst

Indlægaf Gæst » tors 28. sep, 2006, 10:17

Hej Bonusmor

Jeg synes ikke du kan være bekendt at tænke som du gør!!! Vær du glad for at din mand ikke skal betale mere end han allerede gør!!! At du vil til at trække "dagpenge" fra når han er en dag mere eller mindre... føj en tanke!!! Synes faktisk IKKE du er titlen BONUSmor værdig... kald dig hellere nittemor!!!

Undskyld min harme, men... som du tænker kr og øre... så skulle du vist ha forblevet single!!!

Gæst

Indlægaf Gæst » tors 28. sep, 2006, 13:27

Synes ikke det kan være rigtig at der skal kastes med mudder herinde... Meningen med dette forum er vel at man kan ytre sig, som man vil, men ligefrem at blive onde - ser jeg intet formål i...

Måske ligger der noget andet bag Bonusmors meninger og holdninger???

Gæst

Indlægaf Gæst » tors 28. sep, 2006, 14:49

tja- manden tjener mere end dig (dine egne ord) så hvorfor skulle han dog ikke bruge pengene på sit barn :roll:

Soffie
Kontakt:

Indlægaf Soffie » tors 28. sep, 2006, 16:02

Anonymous skrev:Synes ikke det kan være rigtig at der skal kastes med mudder herinde... Meningen med dette forum er vel at man kan ytre sig, som man vil, men ligefrem at blive onde - ser jeg intet formål i...

Måske ligger der noget andet bag Bonusmors meninger og holdninger???

Ja - ueninghed er tilladt - men vær det lidt mere høfligt :wink:

Jeg synes Bonusmor's betragtning er vand i forhold til min situation:

Vi har min kærestes barn 70 % af tiden (har ført regnskab). Aftalen er godt nok 50/50, men da moderen sjældent har tid til sit barn overtager vi ofte en del af hendes dage. Jeg nyder at have barnet så det er jeg helt med på ! Det eneste problem jeg har med dette arrangement er at moderen er Bopælsforælder (der er FFM), og at hun dermed modtager alle ydelser – børnepenge, enlig forsøger bidraget, friplads og børnebidrag fra far’en…Jeg synes det ville være rimeligt hvis vi i det mindste kunne slippe for at betale børnebidrag – penge vi sagtens selv kunne bruge på tøj/legetøj/ferier/oplevelser/ til glæde for barnet…men mor ’en synes åbenbart det er fair at hun modtager ydelserne imens vi primært tager os af barnet … og som bonusmor er det bare ”off limit” at klage sig – for så er man bare en jaloux kæreste der bør blande sig langt uden om alt der vedrøre bonusbarn og xkæreste…det kan være rigtigt svært....

Gæst

Indlægaf Gæst » tors 28. sep, 2006, 16:34

Min mand siger, at det ikke kan passe, at biomor får børnebidraget, når barnet er der 50/50 - med mindre, at der er lavet en særlig aftale om det.
Da man i princippet deler samværet betales der ikke bidrag, da dette ikke kan deles (med mindre - igen - at man som forældre er blevet enige om at dele det for at få fradraget (hvilket igen ikke er lovligt, men som vist praktiseres))
Men tag og hør i statsamtet - der kan du ringe ind anonymt.

Soffie
Kontakt:

Indlægaf Soffie » tors 28. sep, 2006, 21:30

Anonymous skrev:Min mand siger, at det ikke kan passe, at biomor får børnebidraget, når barnet er der 50/50 - med mindre, at der er lavet en særlig aftale om det.
Da man i princippet deler samværet betales der ikke bidrag, da dette ikke kan deles (med mindre - igen - at man som forældre er blevet enige om at dele det for at få fradraget (hvilket igen ikke er lovligt, men som vist praktiseres))
Men tag og hør i statsamtet - der kan du ringe ind anonymt.

Tak for dit svar :) Du har ret i at hun ikke er bidragsberettiget. Men vi tør ikke tilbageholde det da vi frygter hun så vil nedsætte vores samvær med barnet for at få sit bidrag. Statsamtet kan ikke tildele en 7/7 ordning, max 6/8 - og det er sjældent. Og er det mindre skal der alligevel betales bidrag + vi mister det dejlige samvær...Så vi er lidt gidsler i denne situation. Faktisk er det også ulovligt at moren er BF da pigen er mest ved os, og adressen skal registreres hvor man opholder sig mest...men igen vi tør ikke tage kampen i frygt for at miste tiden med barnet :( :( Hun har os i sin hule hånd...

Gæst

Indlægaf Gæst » tors 28. sep, 2006, 21:49

Vi har min kærestes barn 70 % af tiden (har ført regnskab). Aftalen er godt nok 50/50, men da moderen sjældent har tid til sit barn overtager vi ofte en del af hendes dage. Jeg nyder at have barnet så det er jeg helt med på ! Det eneste problem jeg har med dette arrangement er at moderen er Bopælsforælder (der er FFM), og at hun dermed modtager alle ydelser – børnepenge, enlig forsøger bidraget, friplads og børnebidrag fra far’en…Jeg synes det ville være rimeligt hvis vi i det mindste kunne slippe for at betale børnebidrag – penge vi sagtens selv kunne bruge på tøj/legetøj/ferier/oplevelser/ til glæde for barnet…men mor ’en synes åbenbart det er fair at hun modtager ydelserne imens vi primært tager os af barnet … og som bonusmor er det bare ”off limit” at klage sig – for så er man bare en jaloux kæreste der bør blande sig langt uden om alt der vedrøre bonusbarn og xkæreste…det kan være rigtigt svært....

Hvis i kan bevise det?? Hvor gammelt er barnet? Der ville være stor sandsynlighed for i fik forældremyndigheden ved at kontakte en advokat, men kig jer godt omkring og få en med speciale i forældremyndighedssager.

Soffie
Kontakt:

Indlægaf Soffie » fre 29. sep, 2006, 8:34

Anonymous skrev:

Hvis i kan bevise det?? Hvor gammelt er barnet? Der ville være stor sandsynlighed for i fik forældremyndigheden ved at kontakte en advokat, men kig jer godt omkring og få en med speciale i forældremyndighedssager.

Hej :)
Mht "beviset", så er det blot vores egne notater i kalenderen. Men mener det godt kan bruges hvis det endelig er... Barnet er i børnehavealderen. Ja vi kunne MÅSKE vinde en sag om forældremyndighed...men kun måske...(tænk hvis vi tabte ... :cry: ) Det kan være meget meget svært at forudsige afgørelsen i FM sager...intet er givet eller sikkert... Tror ikke vi tør selv om vi har gode chancer. Ville også give uoprettelige skader på forholdet mellem os og moderen - hvilket heller ikke er godt for barnet... Prisen for "fred" og samvær er så 12000 kr om året (9000 efter skat). Man bliver bare så furstreret over dette indimellem :?

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 29. sep, 2006, 10:19

Hej Soffie

Efter MIN mening så er din sag dit "brok" noget andet, ud fra hvad du fortæller. Derimod synes jeg at Bonusmor taler ud fra egoistiske grunde, hvilket jeg bestemt ikke synes er hensigtsmæssigt for det barn ´der er involveret og den mand hun tilsyneladende elsker!

Normalt mener jeg ikke at hvis der er en 50/50 ordning at der skal betales bidrag... men at det er noget der skal "aftales" fra start, eftersom at SA mener biomor er vant til den "livstil".... Det er helt hen i vejret!!!!

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 29. sep, 2006, 13:53

Hej "gæst" :)
Tak for dit indlæg... rart at nogen kan se lidt fornuft i det jeg skriver...jeg får oftets at vide at jeg slet ikke skal have nogen mening om dette - det har kun min mand ret til da det er hans barn, og det KUN er en sag mellem mor'en og ham...men det er svært hele tiden at skulle tie og samtykke... Ikke at jeg kan eller vil gøre noget for at ændre tingenes tilstand, men jeg har brug for at komme af med mit "brok" indimellem :wink:

Men ud over det synes jeg vi er en harmonisk sammenbragt familie :wink:

Tilbage til "Den sammenbragte familie"